Weblog

Zes teennagels aan elke voet

Monday, 7 July 2025

zesde teennagel 7-2025 184251Ik behoor tot die groep van mensen die aan elke voet een zesde teennagel heeft, twee kleine extra nageltjes die aan de buitenkant van mijn kleine tenen zitten. De linker lijkt met meest op een echte nette nagel, de rechter is wat misvormder en lijkt meer op een kalkachtig schildje. Ik stond er vroeger eigenlijk nooit zo bij stil, maar blijkbaar is het iets heel algemeens, alhoewel ik er eigenlijk nooit eerder iemand over had gehoord en verder niemand in mijn familie dit ook heeft.

 

Het blijkt erfelijk te zijn en op een complexe manier via meerdere genen te worden doorgegeven. Afgezien van het feit dat ze heel af en toe wel eens in de stof van mijn sokken blijven haken heb ik er verder helemaal geen last van. Maar jammer genoeg dus ook geen profijt. Ik wilde als kind heel graag iets bijzonders hebben, zoals opponeerbare tenen, bifocale ogen, slagtanden of een grijpstaart, die dingen die sommige dieren in mijn jeugdige ogen zo ontzettend gaaf maakte. Dus misschien moet ik wel blij zijn met mijn extra teennageltjes, maar het voelt helaas toch niet helemaal hetzelfde.

 

Lees ook: De oorlel, Lange ringvingers, De hurk, De lurf en Darwin’s tubercule.

Een kistje voor Takefu (ZGM no. 5)

Monday, 7 July 2025

kistje zgm 5 takefu 5-2025 2019Dit mes is vernoemd naar het staal waaruit het is gemaakt, dat op zijn beurt weer is vernoemd naar de nu niet meer bestaande stad Takefu in Japan. Op 1 april 1948 werd de Takefu Knife Village door de initiatiefnemers van de Takefu Forged Blade Industry Study Society, wat later de Takefu Special Steel company zou worden, opgericht. In 2003 leefden hier zo’n 73.000 mensen maar op 1 oktober 2005 fuseerde dit stadje samen met de stad Imadata tot de stad Echizen. De Takefy Special Steel company bestaat nog steeds en is beroemd vanwege haar goede staalsoorten, waaronder hun in dit mes gebruikte Takefu-staal.

 

kistje zgm 5 takefu 5-2025 2018kistje zgm 5 takefu 5-2025 2017kistje zgm 5 takefu 5-2025 2020kistje zgm 5 takefu 5-2025 2022Het kistje is uit een aantal ruwe vurenhouten plakjes gemaakt. Hoewel de buitenkant ruw is gelaten, is de binnenkant glad afgewerkt. Dit hout is door schimmels aangetast waardoor het een aparte tekening heeft gekregen. Men zegt dan wel dat er slaap in het hout zit, of noemt dit spalted hout. Zulk hout is zeer gewild en kenmerkt zich door lichtere en donkere verkleuringen en heeft soms zelfs scherpe zwarte demarcatielijnen. Dit is het gevolg van een natuurlijk proces dat enkele maanden tot jaren kan duren. Dit proces kan tot zeer mooie resultaten leiden, maar verzwakt wel het hout. Deze specifieke plankjes zijn van een dode stam die lange tijd buiten heeft gelegen, er zitten zelfs nog wat met zaagsel opgevulde vraatgangen van kevers in. Het kistje is met Deense olie afgewerkt.

 

In het kistje zit een klein uitneembaar frame waarin het mes op enkele leren strookjes rust. Aan de binnenkant van het deksel zit een etiket waarop de specificaties van het mes staan en buiten aan de kopse kant een klein etiket met de naam van het mes.

 

Klik hier voor meer foto’s van zelfgemaakte messen en hier voor meer foto’s van ZGM no. 5: Takefu.

Lees ook: Zelfgemaakt mes no. 5 en Zelfgemaakt mes no. 20 (Suminagashi).

Een kistje voor Tulipan (ZGM no. 28)

Monday, 7 July 2025

kistje zgm 28 tulipan 7-2025 2011Dit eenvoudige kistje is gemaakt met enkele verweerde dunne plankjes hardhout en heeft een binnenlaag uit dun berkentriplex. De plankjes komen van een oud wijnkistje dat langere tijd in een vochtige schuur had gelegen. Dit verweerde hout heeft een mooi chatoyance (kattenoogeffect) en fraaie nervenstructuur. In het kistje ligt een binnen-frame uit berkentriplex waarin het mes op strookjes tuigleer rust. Aan de binnenkant van het deksel zit een etiket met de specificaties van het mes en aan de kopse kant buiten een klein etiket met zijn naam.

 

kistje zgm 28 tulipan 7-2025 2008kistje zgm 28 tulipan 7-2025 2012kistje zgm 28 tulipan 7-2025 2010kistje zgm 28 tulipan 7-2025 2014Klik hier voor meer foto’s van Tulipan en hier voor meer foto’s van andere zelfgemaakte messen.

 

Lees ook: Zelfgemaakt mes no. 28 (Tulipan), Het werkproces van Tulipan (ZGM no. 28) en Keris hujan (ZGM no. 29), Een kistje voor Pequod (Zgm no. 4), Een kistje voor Corax (ZGM no. 22) en Een kistje voor Baleen (ZGM no. 24).

Machiavellistische intelligentie binnen een complexe sociale hiërarchie

Tuesday, 1 July 2025

mantelbaviaan (papio hamadryas 11-2022 5693Als je deze foto ziet, zou je haast denken dat deze bavianen elkaar voor de gezelligheid hebben opgezocht of dat er een bepaalde familie- of vriendenband is die ervoor zorgt dat ze zo intiem bij elkaar zitten. Het is menselijk om te denken dat de sociale relaties, conventies en interacties die onze samenleving bij elkaar houden ook opgaan voor andere samenlevingen, zeker voor eentje die ogenschijnlijk zo op de onze lijkt.

 

Bavianensamenlevingen, zoals die van deze mantelbavianen, hebben net als ons een zeer complexe structuur. Mantelbavianen zijn zeer intelligent, gebruiken gereedschappen, hebben een complexe vocale en visuele communicatiestructuur en leven in grote sociale groepen waarbinnen ze zeer uitgebreide relaties binnen een complexe hiërarchie kennen, bijna net zoals mensen.

 

Maar waar bij mensen moraliteit en empathie, het vermogen om je in anderen te verplaatsen, ervoor zorgen dat de meeste sociale conventies geen straffen en wetten nodig hebben om na te worden geleefd, lijken bavianen volledig amoreel.

 

Het lijkt er sterk op dat al hun interacties zijn gebaseerd op eigengewin. Om goed wijs te kunnen binnen de complexe hiërarchie van soms wel meer dan 1000 individuen hebben ze een eigen sociale intelligentie ontwikkeld die ze het vermogen geeft om ruim honderd verschillende individuen te onderscheiden en de sociale status van honderden groepsgenoten te kennen. Toch is er geen moraliteit of empathie die hen als groep bij elkaar houdt, ze lijken alleen iets om anderen te geven in relatie tot hun eigen sociale status. Bavianen leren elkaar niets, ze geven anderen niets en ze helpen anderen niet. Een baviaan deelt geen voedsel of verdriet, hij is enkel en alleen met zichzelf bezig. Elke handeling en elke relatie is gecalculeerd en tactisch, waarbij er veelvuldig gebruik van bedrog of manipulatie wordt gemaakt.

 

Bavianen geven hierin blijk van een Machiavellistische intelligentie. De Machiavellistische Intelligentie Hypothese stelt dat grotere hersenen en complexe cognitieve vaardigheden zijn geëvolueerd door intensieve sociale concurrentie. Mensen, en blijkbaar dus ook bavianen, die succesvol zijn in sociale manipulatie, en hun eigenbelang nastreven, zouden hierdoor een evolutionair voordeel hebben. Sociale concurrentie wordt volgens deze hypothese gezien als de drijvende kracht achter de evolutionaire ontwikkeling van intelligentie.

 

mantelbaviaan (papio hamadryas 11-2022 5941-3Deze matelbavianen zitten dus niet zomaar bij elkaar, ze zijn zich continu bewust van hun unieke plaats binnen de hiërarchie van de groep. Wat lijkt op een ontroerend en ontspannen moment is dus feitelijk een zet op een zeer complex schaakbord, waarbij geen enkele speler er wars van is om zijn tegenstander in de rug te steken.

 

Lees ook: De mens wordt steeds dommer, Homo Communicans, Thoth en de Veer van de Waarheid (Papio hamadryas), IQ, Caesar en Lucy, oogwit en antropomorfismen, Schattigheid als overlevingstactiek en Misericordia.

Het Holocaust Monument in Berlijn: monument of toeristenmagneet

Sunday, 29 June 2025

holocaustmonument berlijn 5-2025 194758Het Holocaust Monument in Berlijn bestaat eigenlijk niet. Hoewel wij daar nu graag alle slachtoffers van de Holocaust willen herdenken en het in de volksmond Het Holocaust Monument noemen, was het bij de aanleg in 2003 alleen bedoeld voor de Joodse slachtoffers. Officieel heet het dan ook Denkmal für die ermordeten Juden Europas.

 

Vrijwel alles aan dit monument zorgde voor controverse, men stechelde over de noodzaak, de locatie, de kosten, het ontwerp en de uitvoering. Zelfs de bij het project betrokken aannemers en bedrijven kwamen in opspraak. Zo leverde Degussa de anti-graffitistof voor het beton en had een dochteronderneming daarvan het fundament gestort. Degussa, zo bleek later, was tijdens de Tweede Wereldoorlog echter betrokken bij de vervolging van de Joden. Een dochteronderneming was zelfs verantwoordelijk voor de productie van Zyklon B. De ironie dat hetzelfde bedrijf, dat destijds het gas had ontwikkeld waarmee zoveel Joden waren vermoord, nu geld kon verdienen aan de herdenking van diezelfde moorden, ontging niemand.

 

holocaustmonument berlijn 5-2025 195054holocaustmonument berlijn 5-2025 194955Ondanks alle discussie besloot men uiteindelijk toch dat het te duur werd om dit monument te bouwen zonder daarbij gebruik te maken van bedrijven die niet op één of andere manier betrokken waren geweest bij de Holocaust. Duitsland bleek niet in staat om deze collectieve boetedoening met schone handen te verwezenlijken en besloot om het dus allemaal maar zo te laten. Uiteindelijk werd het monument voor Berlijn toch nog een succes, het bracht hen misschien niet waar het oorspronkelijk voor was bedoeld, maar wel veel geld in het laatje. Het monument trekt jaarlijks zo’n half miljoen bezoekers, de organisatie riep het dan ook uit tot een groot succes en noemt het zelfs een “toeristenmagneet”. 

 

De betonnen blokken van het Holocaust Monument begonnen echter al binnen drie jaar na plaatsing scheuren te vertonen. Het monument loopt nu het risico om onder zijn eigen gewicht te verbrokkelen. Hoewel sommige bezoekers vinden dat dit verweerde uiterlijk alleen maar toevoegt aan de boodschap en beleving het monument was het oorspronkelijk natuurlijk nooit zo bedoeld. Men besloot dan ook om zware stalen banden om de getroffen betonblokken te plaatsen in de hoop dit verval tegen te gaan.

 

Vandaag de dag neemt het populisme in de politiek steeds meer toe en gaat daarbij helaas hand in hand met een wederopstanding van de fascistische idealen. Ik hoop echt dat men In Berlijn het Holocaust Monument tegen afbrokkeling wil beschermen omdat het symbool staat als waarschuwing voor de gruwelijke consequenties van dit fascistische gedachtengoed. Maar als echter blijkt dat men dit louter doet omdat men anders een belangrijke bron van inkomsten kwijtraakt, hoop ik dat ze het monument laten vervallen, dan staat het tenslotte toch nog ergens symbool voor.

 

Lees ook: Cimitero monumentale di Staglieno in Genua, Nicholas Read en het monument voor Elizabeth Nightingale, Vox populi en populisme, Donald Trump en The Overton Window, Democratie en schuttingtermen, Het politieke spel, Politiek en Brexit Regrexit

Links of rechts, op of neer

Sunday, 29 June 2025

uitgesleten traptreden kerk straatsburg 7-2024 0122Een trap slijt over het algemeen meer bij het aflopen dan bij het oplopen. Bij het aflopen wordt de trap meer belast door de gewichtsverplaatsing van de voet en ontstaat er een grotere wrijvingskracht tussen de voet en de trede dan bij het trap-oplopen.

 

Mensen stappen bij het trap-oplopen meestal met de voet van hun dominante been op de eerste trede van de trap. Dit geeft hen wat meer controle bij het omhoog stappen, de minder dominante voet volgt dan. Dit dominante been is meestal hetzelfde been als datgene waarmee ze tegen een bal trappen en zit overwegend rechts. Om dezelfde reden stappen de meeste mensen de trap af met hun niet-dominante voet als eerste, zodat ze hun balans en stabiliteit beter kunnen behouden. Dit betekent dat je, als je rechtshandig bent, waarschijnlijk je linker voet als eerste de trap af zet. 

 

Op deze manier bezien zal de bovenste trede van een trap van boven gezien, redelijk gelijk moeten slijten omdat de meeste mensen even stilstaan voor ze afdalen, de eerste trede van boven zal meer aan de rechterzijde slijten, de volgende meer aan de linkerzijde en zo verder. De uitgesleten treden van deze stenen trap in een oude kerk lijken deze hypothese te bewijzen.

 

Ik raad overigens niemand aan om dit thuis zelf te gaan controleren. Traplopen is iets dat je maar beter niet bewust kunt doen, als je erbij gaat nadenken gaat het fout en net doen alsof je niet gaat letten op welke voet je als eerste op de trap zet, lukt niet.

 

Lees ook: Een kwestie van tijd, Druktoetsvolgorde, Van links naar rechts en Sinister.

Het werkproces van Tulipan (ZGM no. 28) en Keris hujan (ZGM no. 29)

Friday, 20 June 2025

wip tulipan 5-2025Onlangs kreeg ik van verschillende mensen de vraag om te laten zien hoe ik mijn messen maak, om daar bijvoorbeeld eens een keer een YouTube filmpje van te maken, zodat mijn werkproces wat duidelijker wordt. Helaas heb ik daar nog de tijd voor, nog zin in. Voor mezelf maak ik tussendoor echter wel altijd foto’s, als registratie van de gemaakte stappen. Dus als compromis bij deze wat foto’s van het werkproces van mijn laatste twee messen, ZM no. 28: Tulipan en ZGM no. 29: Keris hujan.

 

wip keris hujan 5-2025Klik hier voor het bericht over Tulipan en hier voor meer foto’s van zelfgemaakte messen. 

Plakhoogte

Saturday, 14 June 2025

kauwgom berlijnse muur 05-2025 153352Zoals iedereen wel weet, zetten winkels de spullen die ze het liefste willen verkopen op pakhoogte. Bij Appie staat de duurste koffie met de meeste marge op armhoogte, terwijl je voor goedkopere koffie door je knieën mag. Mensen zijn nou eenmaal lui, je pakt het liefst op pakhoogte. Dit principe geld blijkbaar ook voor plakken, zoals de vele stukjes kauwgom op dit restant van de Berlijnse Muur zo mooi laten zien. Waarschijnlijk zou je aan de hand van dit kunstwerk zelfs kunnen bepalen hoe lang de gemiddelde kauwgomplakker is.

 

Lees ook: Onbedoelde kunst in Das Neues Museum in Berlijn, Avondwandeling in Berlijn, De bomen des aanstoots in Tiergarten Berlijn

Toeristen en wangedrag, oftewel de angst voor de pakkans

Saturday, 14 June 2025

la spezia 8-2024 0847Dat toeristen zich vaak nergens iets van aantrekken, is algemeen bekend. Zij zijn op vakantie en willen dan eens een keertje niet te horen krijgen wat ze wel en niet mogen doen. Om ervoor te zorgen dat ze zich toch gedragen, worden de boetes op kleine vergrijpen enorm opgeschroefd in de hoop dat de angst betrapt te worden zo groot wordt dat een potentiele misdrager zich wel twee keer bedenkt. Zo kun je in steden zoals Florence tegenwoordig al flink worden beboet als je iets kleins bij een straatverkoper koopt.

 

florence 8-2017 0958Maar ook in kerken zijn ze bezorgd om wangedrag en aangezien je daar weinig agenten ziet, proberen ze het bij deze kerk in La Spezia maar met modernere middelen. Of ze hier ook echt een bewakingssysteem hebben, weet ik niet, maar dit is niet een bordje dat ik in een kerk had verwacht. Maar aan de andere kant, er komen wel veel toeristen.

 

 

Lees ook: Het gras aan de overkant en Vluchtgedrag.

Zelfgemaakt mes no. 29 (Keris hujan – de regenkris)

Wednesday, 11 June 2025

zgm 29 keris hujan 5-2025 1960Het was al langer mijn wens om ooit eens een eigen keris-mes te maken. De keris (ook vaak als kris geschreven) is omgeven met legenden en gebruiken en volledig verweven met de cultuur waaruit hij is ontstaan. Hij dankt zijn waarde niet alleen aan zijn nut als wapen maar vooral ook aan zijn kracht, zijn aanwezigheid. Sommige gebruiks- of kunstvoorwerpen zijn groter dan hun vorm en daardoor ook meer dan wat je alleen maar ziet. Je voelt dat hun aanwezigheid die van hun gebruik of vorm ver overstijgt en het lijkt daardoor alsof ze zijn bezield. Als er één mes bestaat waarbij dit het geval is, dan is het wel de keris, het icoon van de Indonesische cultuur.

 

zgm 29 keris hujan 5-2025 1961zgm 29 keris hujan 5-2025  2007Mijn uitdaging lag erin om zo dicht mogelijk bij deze complexe cultuur en bezieling te blijven maar geen kopie van een bestaand mes te maken. De Indonesische cultuur heeft een enorme rijkdom aan keris voortgebracht, waarbij elk detail zijn eigen verhaal vertelt en elke keris aan een persoonlijke eigenaar is verbonden. Ik ben echter geen Indonesiër, mijn achtergrond is er één van klei en regen. Als ik een eigen keris wilde ontwerpen moest ik op zoek naar een cultuur van één, de mijne. Door veel keris-messen met elkaar te vergelijken en gevoelsmatig te bepalen bij welke vormen en ontwerpen ik me het comfortabelst voelde, heb ik een amalgaam keris ontworpen.  Bij al die afwegingen kwam ik regelmatig bij de keris bugis uit. De keris die zijn ontworpen door de Boeginezen, een Austronesisch etnische groep in Zuidoost-Indonesië. Keris-kenners zullen waarschijnlijk direct de verwantschap van mijn keris met deze messen herkennen.

 

zgm 29 keris hujan 5-2025 1979zgm 29 keris hujan 5-2025 1976zgm 29 keris hujan 5-2025 1977zgm 29 keris hujan 5-2025 1974Ik ben, zoals zo vaak bij mijn messen, met het lemmet begonnen. Aangezien ik mijn lemmet niet smeed maar slijp was het belangrijk dat ik de lijnen voor ik begon heel precies had bepaald. Ik heb denk ik wel honderd verschillende schetsen gemaakt, waarbij ik bochten toevoegde of weghaalde, langer, korter of juist weer scherper maakte. Als je die allemaal over elkaar zou leggen en zou kunnen animeren dan zag je een smalle rivier waarvan de bochten zich als een lopend stroompje regenwater langs een raam voortbewegen. Niet alle keris-messen hebben overigens een gegolfd lemmet, diegene die dit wel hebben zijn echter altijd opgebouwd uit een oneven aantal bochten of luks. Alles aan een keris heeft betekenis, zo ook het aantal luks, deze keris heeft er 11, dit symboliseert welvaart, ambitie en edelmoedigheid.

 

Het lemmet (wilah) is gemaakt uit A2-staal, een veelgebruikt gereedschapsstaal dat zich kenmerkt door zijn taaiheid. Een bewuste keuze, aangezien het lange lemmet taps afloopt naar een smalle punt en door de kronkelingen extra gevoelig is voor vervorming. Het gehele lemmet is 36,5cm lang en bestaat uit twee delen, het onderste met de krommingen waaruit een angel (pesi) steekt en een brede manchet, de ganja, uit zacht staal. Deze ganja zit strak tegen het lemmet aan en is zonder lijm of lassen bevestigd. Het is bij het handvat 14mm dik en heeft een gat waardoor de angel steekt en zit door frictie met twee richtpinnen vast. Het lemmet loopt taps af naar de scherpe punt (pecukan) en is op een centimeter van het uiteinde slechts 1mm dik. Het staal had ik bewust met een grove slijpband haaks op de lengterichting in vorm geslepen, er zorg voor dragend dat de rug steeds precies in het midden lag. Het is daarna in sterke azijn geëtst en gezwart. Daarna is het met staalwol opgeschuurd, waardoor de slijptekening beter naar boven kwam, en zijn met een iets minder grove slijpband onder een grotere hoek de beide sneden van het lemmet geslepen. Aangezien dit wat dieper in de geëtste slijplijnen beet, heeft dit een andere kleur en structuur dan de rest van het blad. Traditionele keris hebben vaak een pamor, een damascus-patroon van lichtere en donkere delen ijzer, deze keris echter niet, hier wordt het lichtspel bepaald door de manier van slijpen. Het effect is prachtig, afhankelijk van hoe het licht op het lemmet valt, gaat het van diep zwart tot reflecterend staal. Als je het kantelt, lijkt het alsof er glinsterende straaltjes water langs de sneden lopen.

 

zgm 29 keris hujan 5-2025 1989zgm 29 keris hujan 5-2025 1988Het gekromde handvat (hulu) is gebaseerd op een bekend Boeginees ontwerp, het zogenaamde drievoudig gebroken hoofd, een gestileerde weergave van Garuda. Ik heb dit ontwerp aangepast naar mijn eigen, grote handen. De kop (kepala hulu) heb ik verlengd, waardoor het net als het handvat van paraplu beter in mijn palm past. Het is uit bloedhout gesneden, een harde sterke houtsoort van de Brosimum rubescanes met een opvallend rode kleur. Het heeft ook een mooi chatoyance-effect, waardoor het afhankelijk van de lichtinval een andere kleur en tekening krijgt. Iets wat goed past bij het lichteffect van het lemmet.

 

zgm 29 keris hujan 5-2025 1983zgm 29 keris hujan 5-2025 1999Tussen het lemmet en het handvat zitten twee manchetten. De onderste, de mendak, is gemaakt uit messing en alpaca. Deze is geëtst en opgeschuurd, waardoor het messing iets doffer werd maar het alpaca glimmend bleef. De holle kom daarboven, de selut, is gemaakt uit roodkoper en omvat de onderkant van de buah pinang, de op een arecanoot gebaseerde bolling van het handvat. Deze selut is met ammonia en zout geëtst en met een brander verhit tot hij een glanzende diep zwarte kleur kreeg. De grove slijplijnen van de bovenrand en de smalle geul die de selut als een gracht omringt, zijn daarna met schuurpapier terug geschuurd tot het rode koper weer zichtbaar werd. De hele keris is 45cm lang en weegt 389gram.

 

zgm 29 keris hujan 5-2025 1995zgm 29 keris hujan 5-2025 2002Elke keris heeft een bijpassende schede, de warangka, waaraan minstens zoveel aandacht wordt besteed als aan de keris zelf. Voor dit ontwerp heb ik eenzelfde eliminatie en keuzeproces gebruikt als eerder voor het mes. Uiteindelijk kwam ik uit op een ontwerp dat wederom sterk naar dat van de Bugis neeg, maar dat ook Javaanse invloeden laat zien. De sampir, de bootvormige kop van de schede is gemaakt uit olijfhout van de Olea europaea, een Europese houtsoort met een subtiele kleur. Omdat de vloeiende lijnen van dit stuk mij deden denken aan lichtreflecties op stromend water, vond ik het goed bij het thema van dit mes passen. De kunst van het vormen van deze sampir was dat het niet alleen perfect om de ganja en het lemmet van de keris heen moest passen maar dat het ook uit één deel moest worden gemaakt, zodat de tekening doorloopt. Dit vereiste heel wat boor- en vijlwerk. De steel van de schede, de batang, is gemaakt uit wengé-hout, een donkere en harde houtsoort van de Milettia laurentii met een kenmerkende tekening. Omdat ik de binnenkant daarvan met fluweel wilde bekleden, zodat het lemmet niet tegen het hout wrijft en daardoor ongewilde slijtage of glimmende plekken kreeg, moest ik dit wel juist uit twee schaaldelen maken. Ik heb er daarbij goed voor gezorgd dat de nerf doorliep. Beide stukken zijn uitgehold, gevoerd en weer tegen elkaar gelijmd, daarna met een pen-gat verbinding aan de sampir bevestigd en op vorm gesneden. De lichtere nerven lopen als een zich steeds verder verwijdende waterkring vanuit het midden van de batang tot aan de uiteinde. De dop op de onderkant, de kasut, is ook uit olijfhout gemaakt en ook met een pen-gat verbinding bevestigd. De warangka zit strak en sterk in elkaar, past goed om het mes en weegt 324gram.

 

Zoals al mijn messen moest deze ook een eigen naam krijgen. Vanwege alle associaties tijdens het ontwerp- en maakproces met water en regen heb ik besloten hem regenkris te nomen, keris hujan. Nu bestaat er een pamor met deze naam, een damascus-patroon van druppels en cirkels en deze naam is dus niet uniek. Het is echter mijn keris hujan en dat maakt al het verschil.

 

Klik hier voor meer foto’s van ZGM no. 29 (Keris hujan) en hier voor meer foto’s van zelfgemaakte messen.

 

Lees ook: Zelfgemaakt mes no. 28 (Tulipan), Zelfgemaakte mes no. 26 (Aculeus), Zelfgemaakt mes no. 22 (Corax) en Zelfgemaakt mes no. 20 (Suminagashi).