In onze bedrijfskantine wordt veel gelachen en veel gedeeld. Via WhatsApp, YouTube en Snapchat deelt men foto’s en filmpjes, waar iedereen altijd hartelijk om moet lachen. Sociale media is hier tegelijkertijd doel en middel. Iedereen wil juist daar gezien en gehoord worden en dus doet iedereen mee. Als je iets niet zelf hebt (mee)gemaakt, kun je daar in elk geval nog iets van de warmte stelen, door het te delen.

 

Altijd weet wel iemand waar je bent of wat je doet en om het erger te maken, werken veel mensen daar ook nog eens actief aan mee. Er wordt elke dag meer informatie gedeeld en opgeslagen, geanalyseerd en doorverkocht en steeds minder mensen hebben daar moeite mee. In een leven waarin steeds minder privé is, worden mensen ook steeds gevoeliger voor groepsdruk. Tot de norm zo verstikkend wordt dat iedereen, onder het spotlight van de samenleving, straks een ongemakkelijk toneelstukje opvoert. 

 

Je kunt tegenwoordig haast niet meer uit de kijker lopen.

 

Lees ook: Individualiteit, Gratis griepprik, Zelfportretten, Vrije keuze, Polonaise, Inbrekersrisico en You are what you like.