soda pop boardOp internet kom je heel wat bizarre oude advertenties tegen. Zoals deze van de Soda Pop Board of America. De tekst onder deze advertentie luidt: “For a better start in life start cola earlier! How soon is too soon? Not soon enough. Laboratory tests over the last few years have proven that babies who start drinking soda during that early formative period have a much higher chance of gaining acceptance and “fitting in” during those awkward pre-teen and teen years. So, do yourself a favor. Do your child a favor. Start them on a strict regimen of sodas and other sugary carbonated beverages right now, for a lifetime of guaranteed happiness”.

 

Want, zal men denken, geen klant is te jong en jong geleerd is oud gedaan. Een prachtige manier om over de gezondheid van de klanten heen de omzet te verhogen. Nu is het in de reclame wereld niet ongewoon om op de angsten en sentimenten van de klanten in te spelen. Jarenlang werd een feestje pas gezellig als je een sigaret op stak en tegenwoordig hoor je er niet bij als je niet meedrinkt. Als je daarnaast ook nog eens de verkeerde gymschoenen aan hebt kun je het natuurlijk al helemaal vergeten. Alcohol en kleding worden nog steeds aangeprezen als het middel tot sociale acceptatie.

 

nothing does ik like 7-upBovenstaande “oude” reclame kom je op honderden sites tegen. En iedereen is het er over eens, het is schandalig, de gerechtvaardigde verontwaardiging druipt van de blogs. Nu wil ik niet zeggen dat dergelijke reclames niet gemaakt werden, maar deze van The Soda Pop Board is hoogstwaarschijnlijk nep. Hij werd als grap in 2002 door R. J. White gemaakt, tenminste als zijn claim klopt. Tegenwoordig wordt de massacultuur al lang niet meer alleen door grote maatschappijen bepaald. Via internet, twitter en face-book kunnen in korte tijd enorme groepen mensen worden bereikt. Het ene woord neemt het andere mee, iedereen is tenslotte op zoek naar een steen om tegen te schoppen en voor je het weet heb je een rel. De drang tot verontwaardiging is helaas vaak groter dan de neiging om feiten te controleren of voor zichzelf na te denken.

 

Kijk nu eens goed naar de advertentie van 7-up uit 1955. Nep of echt?