CocaColaConceptSketchCoca-cola werd van 1900 tot 1916 oorspronkelijk in een rechte fles geleverd. Niet tevreden met de herkenbaarheid van deze fles schreef Coca-cola in 1915 een ontwerpwedstrijd uit. Men moest een fles ontwerpen die anders was dan alle andere flessen, hij moest in het donker op de tast herkend kunnen worden en zelfs herkenbaar blijven als hij kapot was gevallen. Coca-cola was kortom op zoek naar een iconische fles. Earl R. Dean, een glasblazer van de Root Glass Company uit Indiana, won deze wedstrijd, hij liet zich inspireren door een afbeelding van de cacaovrucht en maakte een fles waarvan de middellijn groter was dan de voet, met de nu zo karakteristieke verticale ribbels. Omdat deze fles niet zo stevig op de lopende banden bleef staan en het risico liep te snel als gebroken fles herkent te worden paste hij de vorm van de fles enigszins aan tot het bekendste flessendesign ooit. Zo heeft een Amerikaans ontwerp dat staat voor cultuur en verstedelijking zijn oorsprong in een afbeelding van een cacaopeul uit de Encyclopaedia Brittanica. Deze flessenvorm werd in 1960 als handelsmerk geregistreerd en wordt sindsdien over de hele wereld (behalve in Cuba en Noord-Korea) verkocht. In 2011 gingen de originele ontwerpschets voor 228.000 dollar en de originele fles voor 240.000 dollar onder de hamer.