popeyeHet fantastische strip- en cartoonfiguur Popeye werd in 1929 voor het eerst door Elzie Segar in zijn krantenstrip “Thimble Theatre” (1919-1938) geïntroduceerd. Zoals iedereen weet, was Popeye zo sterk omdat hij spinazie (uit blik) at, binnen korte tijd werd hij zelfs populairder dan Mickey Mouse. Toen de Amerikaanse regering tijdens de Tweede Wereldoorlog een vlees schaarste verwachtte, zette zij Popeye in om hun bevolking te stimuleren meer groenten (en wat minder vlees) te eten. Deze marketingcampagne was buitengewoon succesvol, de spinazieconsumptie in de Verenigde Staten steeg met zo’n dertig procent. Veel Amerikaanse militairen droegen destijds een Popeye-tatoeage en ‘the sailorman’ bleef decennia lang heel populair. Deze marketingtactiek is daarna nog vele malen herhaald. Voor diegene onder ons die hem zich nog kunnen herinneren, Joris Driepinter was Nederlands equivalent van Popeye. Alleen moest deze geen spinazie maar melk promoten.

 

Lees ook: Lou Prentice