Coca-cola 1931Voordat de Kerstman met zijn bolle buik en holle lach ons aanspoorde om meer en meer te consumeren, ging hij in het groen of geel gekleed, en werd hij afgebeeld als een kabouter, elf of zelfs gnoom. We hebben het aan Coca-Cola te danken dat hij nu in het rood is verpakt. Omdat Coca-Cola vond dat ze te veel omzet verloren tijdens de donkere maanden van het jaar, Cola werd vooral geassocieerd met de zomerdagen, besloten de aandeelhouders om een speciale reclamecampagne op te zetten. In 1931 maakte de Amerikaanse kunstenaar Haddon Sundblom een reclameaffiche voor Coca-Cola waarin de Kerstman voor het eerst, volledig gerestyled en in de bedrijfskleuren van Coca-Cola het beroemde drankje aanprees. Sundblom had een vriend, Lou Prentice, als model voor deze gezellige Kerstman genomen en presenteerde hem in de slaapmuts, riem, broek en laarzen die we nu als trademark van de moderne Kerstman kennen.

 

Lees ook: Coca-cola fles en The Soda Pop Board of America.