interieur 1970 en 2023Ik ben geboren in de zestiger jaren en groeide op met felgekleurde overhemden, bonte ribfluwelen broeken en drukke patronen op het behang. Door de jaren heen zijn deze opvallende felle kleuren langzaam vervaagd en vervangen door vale spijkerbroeken, grijze sweatshirts en witte of kleikleurige muren. Het lijkt wel of men momenteel collectief kiest voor stadscamouflage, alles wordt grauw en grijs. Het kleine beetje kleur dat er nog overblijft, is sterk afgezwakt. Niemand draagt nog felgroen, dat is allang vervangen door “Nordic Green”, een grijsgroene kleur die eruit ziet alsof hij te vaak is gewassen en waar je vroeger nog wel eens fel rood of hard roze tegenkwam, is dat nu “Terracotta Red” of “Aged Pink” geworden.

 

autokleuren 1970 en 2023Men wordt blijkbaar steeds banger voor kleur, een tendens die je ook goed in onze kleurkeuzes voor auto’s terugziet. Op de weg kom je vrijwel geen brandweerrode, kanariegele of gifgroene auto’s meer tegen. De meest verkochte auto’s by far zijn nu grijs, daarna met enige afstand gevolgd door zwart en wit (met dank aan Apple). Zelfs blauwe auto’s, vroeger een veel gemaakte keuze, worden hoewel sterk afgezwakt in kleur, steeds minder verkocht.

 

Een uitgebreide studie door The Science Museum Group naar ons gebruik van kleur bij alledaagse voorwerpen bewijst dat grijs steeds meer in opkomst is, terwijl het gebruik van warme kleuren langzaam verdwijnt. Opvallend genoeg gaat deze kleurtendens tevens gepaard met een steeds scherpere en hoekigere vormgeving. Het is alsof met alle kleur ook langzaam alle zachtheid uit ons dagelijkse leven verdwijnt. Veel vormgeving verschuift zich steeds meer van rond en organisch naar hoekig en doosvormig.

 

Lees ook:Rood of blauw en Tijd is kou.