Het
Delwaidedok
ligt
aan
Kanaaldok
B2.
Het
is
gebouwd
tussen
1974
en
1981.
Met
zijn
2200
meter
lengte
en,
aan
de
kanaalzijde,
350
meter
breedte
is
het
Delwaidedok
tevens
het
grootste
getijde
vrije
dok
van
Antwerpen.
De
Zuidelijke
kaai
behoort
door
zijn
kaailengte
tot
één
van
de
grootste
containerterminals
ter
wereld.
Men
laadt
en
lost
hier
met
mammoetheftrucks
en
walkranen.
Aan
de
Noordelijke
kaai,
bij
Kanaaldok
B2,
liggen
de
laadplaatsen
van
Antwerp
Bulk
Terminal
(ABT)
voor
steenkool
en
erts.
Meerdere
1000-tonner
binnenschepen
laden
hier
aan
kaai
750
steenkool
voor
de
kolencentrales
van
Ruien,
Roux
of
Charleroi.
We
hadden
al
eerder
foto’s
van
ABT
op
het
Kanaaldok
B1
gemaakt.
Die
locatie
van
ABT
gaat
echter
verdwijnen,
daar
komt
een
grote
containerterminal
te
staan.
Als je langs het spoor bent gelopen zie je links ervan de hoge bergen steenkool al liggen. Er staan meerdere torens die regelmatig nevels water over de kolen heen spuiten en op de grond liggen grote plassen met zwart water en steenkoolmodder. Op het spoor staan lange rijen met laadwagons en op een paar losse rails stond nog een oud rood wagonnetje. Als je in het verlengde van het spoor keek was het één wirwar van rails, wissels en leidingen met aan de horizon de torens van de kerncentrale bij Doel. Aan het einde van dit spoor staan drie hoge torens. Hier worden de kolen met een bijna vierhonderd meter lange loopband vanaf de kade in de wagons geladen. Deze torens zijn ca. zes verdiepingen hoog. Alles ligt onder een dikke laag steenkool en als je de verroeste trappen beklimt, hoor je de kolen tussen de gaten van de ijzeren treden naar beneden vallen. Een hoge loopbrug verbindt de torens en van daar af krijg je pas een goed beeld van de grootte van het terrein.
2 reacties
YTH: op Friday, 25 January 2013
Peter: op Monday, 28 January 2013
Als men officiële toestemming heeft wel, anders hoogstwaarschijnlijk niet.
Reageer: