doe dat ook een ander niet. Deze zogenaamde Gulden Regel uit het Confusianisme kom je in één of andere vorm in vrijwel elke cultuur en religie tegen. Tegenwoordig wordt dit mooie advies echter nog wat verder doorgevoerd. Voor veel beroepen zijn er speciale cursussen in “Servant Leadership”. Trainingen die ervoor moeten zorgen dat oa. politie, docenten en verpleging onder alle situaties beleefd kunnen blijven en hun klant op zijn gemak kunnen stellen. Een opdracht die niet altijd even gemakkelijk is. Veel beroepen komen namelijk regelmatig in aanraking met “klanten” die zich buitengewoon agressief en onbeschoft gedragen. Het bekende “behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden” verandert steeds meer in “behandel een ander zoals die ander behandeld wil worden”.

 

Wat is dat toch, dat het niet meer genoeg is om beleefd te zeggen waar het op staat, dat elke boodschap netjes moet worden ingepakt? Ik ben het met Benjamin Franklin eens dat niemand voor een ander hoeft te buigen. Ook niet als onderdeel van een tactiek om je zin te krijgen. Iemand als een heer en meester behandelen is ook een vorm van minachting.