vliegtuigstrepen 7-2015 2888Bij ons vliegen veel vliegtuigen over. Niet alleen van Eindhoven airport en Gilze-Rijen maar ook veel vluchten van en naar Schiphol. De hemel is dan ook vaak als een landjepik verdeeld door de vele vliegtuigstrepen. Ik kijk er vaak naar om te zien of het weer zal omslaan. Condens-strepen worden veroorzaakt door het verbranden van kerosine, hierbij komt waterstof vrij dat zich aan stof en roetdeeltjes hecht en tot ijs kristalliseert. Als op die hoogte (vliegtuigen vliegen vaak op tien kilometer hoogte, waar het 50 graden onder nul is) de luchtvochtigheid laag is zal de omringende lucht dit water opnemen en de streep vlug vervagen. Dit duid er meestal op dat het weer niet zal omslaan. Als de luchtvochtigheid echter hoog is blijft de condens-streep veel langer staan. In ons land tot twee dagen aan toe, de streep zal dan langzaam uitwaaieren en is vaak niet meer van gewone wolken te onderscheidden. Zo’n lang zichtbaar blijvende condens-streep is dus een resultaat van een hoge luchtvochtigheid en een goede indicator dat het weer kan omslaan.

 

Helaas verhoogt niet alleen de CO2 uitstoot van de vliegtuigen het broeikaseffect, maar dragen de vliegtuigstrepen zelf daar ook aan bij. Het ongelooflijk grote aantal vliegtuigen dat tegenwoordig over komt, zorgt voor veel condens-strepen. Deze verhinderen het uitstralen van de warmte naar de ruimte en verhogen dus het broeikaseffect. Op veel dagen is de hele hemel bedekt met een deken van wolken die allemaal zijn veroorzaakt door de uitstoot van vliegtuigmotoren. Iets dat vooral in onze contreien met onze vaak hoge luchtvochtigheid natuurlijk slecht voor het klimaat is.