Iedereen die ooit eens zelf iets heeft gemaakt, of het nu een tekening, een trui of een boekenkast was, zal daar terecht heel trots op zijn geweest. Zo trots, dat eventuele kleine foutjes al snel over het hoofd werden gezien. We vinden iets dat we zelf hebben gemaakt nu eenmaal mooier dan een gekocht product. Ook al is niet iedereen dat met ons eens, iets wat je vaak ziet als iemand iets krijgt dat door een ander is gemaakt. Natuurlijk waardeer je alle tijd en liefde die je partner in de voor jou gebreide trui heeft gestoken. En dat de hals wat krap zit en de mouwen wat lang zijn mag de pret niet drukken. Daar zeg je niets van, het was tenslotte liefdeswerk.

 

Deze neiging, om meer waarde te hechten aan iets dat we zelf hebben gemaakt of gemonteerd, wordt ook wel het IKEA effect genoemd. Dit is de reden waarom veel leidinggevenden steeds weer hun eigen plannetjes willen doordrukken. Waarom iemand zijn eigen taart het lekkerst vindt en waarom wij geneigd zijn om meubeltjes, die we als bouwpakket mee naar huis hebben genomen en daarna eigenhandig in elkaar hebben geknutseld, toch net iets mooier te vinden.

 

Lees ook: Het Dunning-Kruger effect tijdens vergaderingen.