tomba PienoviG.B. Villa 7-2019 7968Op de beroemde begraafplaats Cimitero monumentale di Staglieno in Genua staat het graf van Raffaele Pienovi, een Genuaanse handelaar en bemiddelaar die in 1870 in zijn huis aan de Via Garibaldi stierf, hij was toen meer dan negentig jaar oud.

 

tomba Pienovi G.B. Villa 7-2019 7975tomba Pienovi G.B. Villa 7-2019 7974Zijn weduwe en tweede vrouw, Virgina Aprile, gaf aan de beeldhouwer Giovanni Battista Villa de opdracht om voor haar man een monumentaal graf te ontwerpen. Villa stond bekend om zijn originele composities en gedetailleerde beeldhouwwerk en ontwierp een beeld waarop zowel Virgina als haar overleden man te zien zijn. Het monumentale beeld was in 1879 klaar.

 

tomba PienoviG.B. Villa 7-2019 7970Bovenop de sarcofaag ligt de overleden Pienovi onder een rommelig laken op zijn doodsbed. Zijn weduwe buigt zich teder over hem heen en tilt het laken op om nog eenmaal een blik op hem te werpen. Door de realistische manier waarop het beeld is vormgegeven, voel je je als toeschouwer getuige van dit intieme moment.  Ondanks dat je vrijwel niets van Pienovi zelf ziet, zelfs de hand die zijn weduwe vastpakt ligt onder het laken, gaat wel alle aandacht naar hem toe. Doordat haar gezicht enigszins is afgewend en zich naar haar man toebuigt, heb je als toeschouwer de neiging om dichterbij te komen om te zien wat haar zo raakt. De emotie is, net als de plooien van de kussens en lakens, prachtig weergegeven. Villa weet op een slimme manier alle aandacht naar het opgetilde laken te sturen, via de plooien van de kleding en de lakens wordt je blik omhooggestuwd naar de lege ruimte tussen de weduwe en de overledene. Het beeld, dat feitelijk één massieve vorm is, opent  zich tussen deze twee mensen om dit intieme moment mogelijk te maken. Dit maakt de spanning van deze negatieve ruimte juist zo interessant, de weduwe is gevangen in het moment tussen toenaderen en afkeren.

 

tomba PienoviG.B. Villa 7-2019 104522Het beeld biedt geen troost en probeert ook niet om de overledene te verheerlijken, het toont ons slechts het pijnlijke moment van een laatste afscheid en is in mijn optiek juist daarom zo krachtig.

 

 

 

 

 

Lees ook: Cimitero monumentale di Staglieno.