Fotografie is niet passief en een foto laat nooit de werkelijkheid zien. Elke foto is een bewuste kadering van een selectief stukje wereld. Alle middelen die een fotograaf ten dienste staan helpen hem om de meest uitgebreide leugens te vertellen. Door te selecteren bepaald hij wat hij wel en niet laat zien. Binnen de randen van zijn foto kan hij met de compositie spelen en onze blik sturen. Daarnaast kan hij kiezen wat er scherp wordt weergegeven en wat niet en kan hij met het licht de sfeer van een foto bepalen. Tel hierbij op het geweldige assortiment aan lenzen en de mogelijkheden om een foto met de computer na te bewerken en het wordt duidelijk dat elke foto een fabeltje is. Een leugen verpakt in het harde licht van de waarheid.

 

Maar zelfs als zo’n foto is gemaakt bestaan er nog veel mogelijkheden om ze te misbruiken. De context waarin een foto wordt getoond bepaald de manier waarop je ernaar kijkt. Mensen hebben sterk de neiging om een door een ander ervaren emotie te kopiëren. Dit resulteert in een soort van groepsinterpretatie en kan ervoor zorgen dat de meest onschuldige afbeeldingen tot de hevigste emoties leiden. Emoties die bewust kunnen worden gestuurd door iedereen die kennis heeft van waarnemingspsychologie. Voor een ras dat zo visueel is ingesteld is het verbazend hoe weinig de meesten van ons van onze eigen waarneming afweten.