Deze foto’s komen uit mijn oude negatiefmap. De negatieven waren nogal beschadigd. Maar ondanks de krassen en verkleuringen laten ze een mooi stukje van de Rotterdamse geschiedenis zien. Ik mocht in 1992 voor Strukton foto’s maken van de aanleg van deze spoortunnel. Eén van mijn eerste verkochte foto’s komt nog uit deze reeks.
De Willemsspoortunnel werd na zes jaar bouwen in 1993 geopend. Hij werd grotendeels met de zgn. cut and cover methode aangelegd. Er werd een sleuf gegraven waarin de tunnel werd opgebouwd, daarna werd de sleuf weer opgevuld en het maaiveld boven de sleuf ingericht. Het riviergedeelte werd middels de afzinkmethode aangelegd. Acht elementen van 125meter lang werden in de Maas afgezonken. Het ondergrondse Station Rotterdam Blaak is een onderdeel van deze tunnel. Het oude bovengrondse spoor werd afgebroken en alleen De Hef, de oude spoorweghefbrug over de Koningshaven is als monument bewaard. Deze spoorwegbrug stamt uit 1878 en werd in 1927 van draaibrug omgebouwd tot hefbrug. Het was één van de allereerste hefbruggen in West-Europa.
klik hier voor meer foto's
Geen reacties
Reageer: