cairn hardangervidda 8-2018 6733In Noorwegen en andere bergachtige gebieden vind je vaak door mensen gemaakte stapeltjes met stenen. In Noorwegen noemt men ze varde, wij kennen ze als steenmannetjes of cairns. Als sinds de oudheid legt men stenen op elkaar om een pad of heuveltop te markeren, dat maakt het navigeren een stuk makkelijker. Veel wandelaars die langs zo’n pad liepen, navigeerden van stapel tot stapel en legden daar zelf ook weer stenen bij. Op die manier ontstonden er soms paden met zoveel cairns, dat je zelfs bij dikke mist niet verdwaalde.

 

cairn hardangervidda 7-2018 6720cairn hardangervidda 7-2018 6707Bij het  Ørteren-meer,  in het Noordelijke gedeelte van de Hardangervidda aan weg 7 tussen Gol en Eidfjord, bevindt zich een kleine parkeerplaats waar veel toeristen stoppen om wat foto’s van het landschap te maken. Tussen het parkeerplaatsje en het water ligt een lange smalle strook rotsen met duizenden cairns, je vindt ze tot in de waterlijn. Sommige zijn meters hoog, andere niet meer dan een paar op elkaar gelegde kiezels.

 

cairn hardangervidda 8-2018 6727cairn hardangervidda 8-2018 6730De meeste mensen zullen niet snel zomaar ergens een stapeltje stenen plaatsen. Maar als er eenmaal eentje staat, neemt de sociale acceptatie toe en zullen steeds meer mensen er aan mee gaan doen. In de psychologie noemt men dit sociale bewijskracht (Robert Cialdini), mensen nemen het makkelijkst beslissingen op basis van wat anderen doen. Als iedereen het doet, zal het namelijk wel goed zijn, als er één schaap over de dam is… Nergens is dit mechanisme zichtbaarder dan bij social media. Likes en reviews zijn de benchmark van sociale bewijskracht.

 

Dankzij social media weten tegenwoordig ook steeds meer mensen van deze locatie en toen ik er was, stopte er zelfs een touringcar. Het heeft iets bevredigends om zo’n cairn te maken, om iets zichtbaars in het landschap achter te laten en deze locatie stimuleert om te gaan stapelen. Hoe meer bezoekers er komen, des te meer cairns er worden gebouwd, wat natuurlijk weer meer bezoekers aantrekt.

 

Lees ook: Gratis griepprik, Het gevaar van een goed idee, Het Dunning-Kruger effect tijdens vergaderingen, Zelfoverschatting en Individualiteit.