Dit bericht is een vervolg op dat van Gaetano Zumbo.
Gaetano Zumbo, de kunstenaar van de fraaie anatomische wassen modellen die in opdracht van Cosimo II werkte, verbleef van 1691 tot 1695 in Florence. Toen hij daarna naar Genua vertrok zei Cosimo II over hem dat hij misschien wel een rijkere werkgever kon vinden maar dat hij nooit meer iemand zou vinden die zijn werk zo waardeerde als hij. In Genua zette Zumbo een grote anatomische was-studio op, waar hij samen met de Franse arts Desnoues veel modellen produceerde.
Toen Groothertog Leopold in 1771 in Florence het Imperial Regio Museo de Fisica e Storia Naturale (La Specola) oprichtte en hier veel van de collectie van Cosimo, waaronder de werken van Zumo, in onderbracht, gaf hij de directeur van het museum, Felice Fontana, de opdracht om in Florence een eigen workshop voor wassen anatomische modellen op te zetten. De eerste waswerker die hij toen aannam was Giuseppe Ferrini.
In eerste instantie maakte Ferrini modellen van lijken die door Fontana werden ontleed. Later werden er meerdere mensen aangenomen en binnen korte tijd bloeide deze anatomische studio op. In 1773 werd de negentienjarige Clemente Michelangelo Sussini (1754-1814) aangenomen, welke zich uiteindelijk zou ontwikkelen tot een waardige opvolger van de traditie die Zumo was begonnen. Tegen het einde van de eeuw streefde de Florentijnse studio zelfs die in Genua voorbij en kregen ze veel opdrachten. Tussen 1771 en 1893 maakten ze hele collecties voor La Specola en diverse buitenlandse universiteiten. Hoewel Fontana de regie over de studio strak in handen had, begonnen zijn vormgevers zich na zijn dood ook steeds meer toe te leggen op de artistieke kwaliteiten van hun werk. Clemente Sussini was hierbij verantwoordelijk voor enkele van de meest spectaculaire stukken. Sussini was lid van de Florentijnse academie der kunsten en wist, net als Zumo, in zijn beelden een subtiele pathos te brengen. Zijn werk werd dan ook niet alleen geroemd door wetenschappers en anatomisten maar ook door andere kunstenaars zoals Antonio Canova, die buitengewoon was te spreken over de artistieke kwaliteiten van het beeld dat Sussini maakte van het lymfesysteem van een man. Canova had enkele van zijn stenen beelden, onder invloed van Sussini’s werk, zelfs met een dunne laag was bedekt om de kilte en de hardheid van het marmer te verzachten.
Sussini produceerde ruim 1000 wassen modellen voor La Specola welke daar nu nog steeds zijn te bezichtigen.
Klik hier voor meer afbeeldingen van antomische modellen in was uit La Specola in Florence.
Lees ook: Gaetano Zumbo's wassen hoofd.
Geen reacties
Reageer